توك شو

عمرو أديب يعلق على أزمة عروسة كفر الدوار | فيديو

كتب في : الاثنين 06 يونيو 2022 - 1:21 صباحاً بقلم : آية مجاهد

 

علق الإعلامي عمرو أديب على أزمة عروسة كفر الدوار، قائلًا: "ست لطيفة جميلة قاعدة بتتجوز وبتكتب الكتاب، وقالت بكل أدب وحياء إن لها شرف إن جوزها ياخد باله من أهلها، وأمي ثم أمي ثم أمي".

وتابع خلال برنامج "الحكاية" المذاع على قناة "إم بي سي مصر": "عروسة كفر الدوار معملتش حاجة وحشة، ومقالتش الكلام بأي طريقة بايخة ومكنش فيه أي اشتراط أو مبالغة، ولكن للأسف منها لله السوشيال ميديا، ولو كان الموضوع كمل كده كان هيمر بأمان بعيدا عن السوشيال ميديا".

 

عروس الصباع

وأضاف: "واحدة صاحبتها مشكورة صورتها وهي بتتكلم، وراحت رافعة الأستوري فالعالم العربي والمصري من المحيط للخليج يتحدثون عن عروس كفر الدوار، وسموها عروس الصباع، مع إن الست كانت بتتكلم بأدب وكانت هادية وجميلة وعظيمة". 

ونفت أمنية طارق، عروس البحيرة، التي أثارت جدلا بفيديو استفز نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي بتهديدها لخطيبها أثناء عقد قرانهما، طلاقها من زوجها.

وكانت أنباء ترددت عبر السوشيال ميديا أنه تم تطليقها بعد عقد القران بسبب كلامها لزوجها عند عقد القران بأنها لن تترك أهلها "بالساهل"، وأن على زوجها أن يضع أهلها نصب عينيه وخاصة أمها، حيث أثار حديثها في عقد القران الجدل والسخرية منها، ووصفها النشطاء بـ"المستفزة".

 

أول تعليق لعروس البحيرة

وجاء أول تعليق للعروس أمنية طارق: "ما شاء الله ع السوشيال ميديا وحواراتها"، ردًا على أحد نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي أحمد حلاوة الذي قال: “عاجل.. طلاق العروسة المنتشر لها فيديو تهدد فية خطيبها أثناء كتب الكتاب”.

وتفاعل عدد من أصدقاء أمنية، وقاموا بالتعليق على خبر طلاقها فعلقت أمنية حمدي هارون، قائلة: "والله يا أمنية انتى اللى بإيدك توقفى المهزلة اللى بتحصل دى لو بطلتى تشيرى بوستاتهم".

وقال علاء منصور: "عادي ياجماعة، ممكن مامتو هيا اللي كانت عروسة واتطلقت عادي مش أمنية".

وردت هدير مصطفى: "بعد الشر ربنا يتمم ليكم ع خير".

 

استفزاز النشطاء

وكانت أمنية طارق، المعروفة بعروس البحيرة، استفزت نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي بتهديد خطيبها أثناء عقد قرانها طالبة منه أن يضع أهلها في عينه، وانهالت تعليقات نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي على صفحة أمنية بـ “الفيس بوك”، تفاعلًا مع ما حدث في عقد القران.

فقالت خلود البدوي: "بنت ف ليلة كتب كتابها قالت عايزة أقول كلمتين، وراحت قايلة كلمتين لخطيبها.. أنا ماليش دعوة، ده تصرف صح ولا غلط ولا ينفع ولا مينفعش، بس ليه يا جماعة الكومنتات عندها دي أنها وحشة وباردة، ودمها تقيل وكلام سلبي أووي.. إحنا مالنا يا جماعة؟ طيب ليه نعكنن على واحدة ف ليلة كتب كتابها؟! الله أعلم مستنية اليوم ده من قد إيه.. يعني دي لا ممثلة، ولا بلوجر ولا شخصية مشهورهة.. نقول متعودة ع أنها تشوف رأي وحش ولا حلو وميفرقش معاها.. بنت زيها زينا عادية أووي.. احنا مالنا باللي هي عملته.. يا جماعة ارحمونا".

بداية الصفحة